Predseda UNAS Stanislav Skala pripomenul, že dopravcovia niektoré
požiadavky presadzovali už pred parlamentnými voľbami v roku 2020. V
súčasnosti dopravcov najviac trápi vysoká cena nafty, nejasnosti okolo
súťaže na nový mýtny systém, pokles ekonomiky pre pandemické opatrenia,
ale napríklad aj nedostatok vodičov.
"Pokiaľ nedosiahneme zníženie nákladov, bude veľký problém,"
povedal Skala. Jednu z možností, ako pokles nákladov zabezpečiť, vidí
Skala vo vratkách spotrebnej dane z nafty. Šéf UNAS poukázal na podobné
opatrenie v Taliansku, Slovinsku alebo v Belgicku.
Situáciu ešte viac komplikuje nedostatok vodičov, ktorí odchádzajú za
vyššími platmi do zahraničia, v poslednom čase najmä do Anglicka. "Nikto už nechce robiť za tie drobné,"
tvrdí Skala. Ďalším problémom sú podľa UNAS napríklad vysoké pokuty
spojené s diaľničným mýtom. Nejde však o vedomé používanie diaľnic a
iných ciest bez zaplatenia, ale napríklad o neskoré odovzdanie palubných
jednotiek alebo o prekročenie kreditu o niekoľko eur. "Toto nám za dva roky tejto vlády nikto nedokázal odstrániť," dodal šéf únie.
Pokiaľ sa situácia v najbližšom čase nezlepší a rezorty nezavedú
opatrenia na podporu dopravcov, plánuje UNAS začiatkom budúceho roka
protestné akcie. Ich termín zatiaľ nie je jasný a záleží na pandemickej
situácii. Podľa Skalu by však mohlo ísť o január alebo február. Únia
však vopred odmietla politické pozadie ohlásených protestov a
dištancovala sa od prípadnej účasti zástupcov opozičných politických
strán. UNAS sa v protestoch chystajú podporiť aj ďalšie profesijné
organizácie, ako napríklad združenie koncesovaných taxislužieb a
Iniciatíva poľnohospodárov.
Rezort financií v reakcii uviedol, že UNAS požaduje vratku spotrebnej
dane na úrovni 38 eur/1000 litrov čo podľa MF predstavuje zanedbateľnú
položku podpory konkurencieschopnosti slovenských autodopravcov. "Tiež treba pripomenúť, že autodopravcom sa v roku 2020 výrazne znížila daň z motorových vozidiel," upozornil rezort.
Navrhovaná úprava by mala zároveň negatívny vplyv na rozpočet verejnej
správy vo výške 40 miliónov eur, je v rozpore s environmentálnou
politikou EÚ a aj so záväzkami SR v oblasti znižovania emisií
skleníkových plynov v cestnej doprave. Znamenalo by to aj zvýšenie
administratívnej záťaže autodopravcov a colných úradov.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) zdôraznil, že v
minulosti žiadal dopravcov, aby ho na rokovanie s ministerstvom financií
prizvali, no pozvánku nedostal. "Ponúkam opäť, poďme spolu. Poďme si to vydiskutovať aj s pánom ministrom financií,"
vyzval Doležal. Pripomenul, že dopravcovia dostali zľavu na mýto a
ministerstvo ustúpilo od zámeru spoplatniť ďalšie úseky, ktorými sa
obchádzajú diaľnice.